Gawai Dayak dan Kewujudannya
Hari Gawai atau Gawai Dayak merupakan perayaan yang dirayakan di Sarawak pada 1 Jun setiap tahun. Ia adalah kedua-dua majlis agama dan sosial.
Gawai bermaksud upacara atau perayaan manakala Dayak adalah nama kolektif untuk kumpulan-kumpulan etnik asli di Sarawak (dan jiran Indonesia Kalimantan): Iban, juga dikenali sebagai Dayak Laut dan rakyat Bidayuh, juga dikenali sebagai Dayak Gunung.
Oleh itu, Gawai Dayak bermaksud "Dayak Festival". Masyarakat Dayak akan melawat rakan-rakan dan saudara mereka pada hari ini. Lawatan itu lebih dikenali sebagai "ngabang" dalam bahasa Iban. Mereka yang terlalu jauh untuk melawat akan menerima kad ucapan.
Oleh itu, Gawai Dayak bermaksud "Dayak Festival". Masyarakat Dayak akan melawat rakan-rakan dan saudara mereka pada hari ini. Lawatan itu lebih dikenali sebagai "ngabang" dalam bahasa Iban. Mereka yang terlalu jauh untuk melawat akan menerima kad ucapan.
Ia bermula kembali pada tahun 1957 dalam forum radio yang dipegang oleh Encik Ian Kingsley, program radio penganjur. Ini menimbulkan banyak minat di kalangan masyarakat Dayak.
Cara sambutan berbeza-beza dari satu tempat ke saru lain tempat. Penyediaan bermula awal. Tuak (arak beras) adalah dibuat (sekurang-kurangnya satu bulan sebelum perayaan) dan makanan tradisional seperti penganan (kuih dari tepung beras, gula dan santan) disediakan. Sebagai pendekatan hari besar, semua orang akan sibuk dengan umum membersihkan dan menyediakan makanan dan kuih-muih. Pada Gawai Hawa, beras pulut adalah dikukus dalam buluh (ngelulun pulut) .
Di rumah panjang, tikar baru akan dibentangkan di ruai (galeri terbuka yang berlangsung melalui panjang keseluruhan rumah panjang). Dinding Kacip (bilik) dan ruai dihiasi dengan Pua Kumbu (selimut tradisional). Satu lawatan untuk membersihkan tanah perkuburan juga dijalankan dan tawaran yang ditawarkan kepada orang mati. Selepas lawatan itu adalah penting untuk mandi sebelum masuk ke rumah panjang untuk menghindari nasib malang.
Sambutan ini bermula pada petang 31 Mei. Di rumah panjang Iban ia bermula dengan satu majlis dipanggil Muai Antu Rua (untuk membuang semangat tamak), menandakan gangguan bukan semangat nasib malang dalam perayaan. Dua kanak-kanak atau lelaki setiap mereka akan mengheret chapan (jelasnya bakul) melalui setiap bilik keluarga. Setiap keluarga akan melemparkan beberapa artikel yang tidak diingini ke dalam bakul. Perkara-perkara yang tidak diingini akan dibuang ke tanah dari hujung rumah panjang untuk semangat nasib malang.
Cara sambutan berbeza-beza dari satu tempat ke saru lain tempat. Penyediaan bermula awal. Tuak (arak beras) adalah dibuat (sekurang-kurangnya satu bulan sebelum perayaan) dan makanan tradisional seperti penganan (kuih dari tepung beras, gula dan santan) disediakan. Sebagai pendekatan hari besar, semua orang akan sibuk dengan umum membersihkan dan menyediakan makanan dan kuih-muih. Pada Gawai Hawa, beras pulut adalah dikukus dalam buluh (ngelulun pulut) .
Di rumah panjang, tikar baru akan dibentangkan di ruai (galeri terbuka yang berlangsung melalui panjang keseluruhan rumah panjang). Dinding Kacip (bilik) dan ruai dihiasi dengan Pua Kumbu (selimut tradisional). Satu lawatan untuk membersihkan tanah perkuburan juga dijalankan dan tawaran yang ditawarkan kepada orang mati. Selepas lawatan itu adalah penting untuk mandi sebelum masuk ke rumah panjang untuk menghindari nasib malang.
Sambutan ini bermula pada petang 31 Mei. Di rumah panjang Iban ia bermula dengan satu majlis dipanggil Muai Antu Rua (untuk membuang semangat tamak), menandakan gangguan bukan semangat nasib malang dalam perayaan. Dua kanak-kanak atau lelaki setiap mereka akan mengheret chapan (jelasnya bakul) melalui setiap bilik keluarga. Setiap keluarga akan melemparkan beberapa artikel yang tidak diingini ke dalam bakul. Perkara-perkara yang tidak diingini akan dibuang ke tanah dari hujung rumah panjang untuk semangat nasib malang.
Sekitar 6.00 petang atau matahari terbenam, miring (upacara) akan berlaku. Sebelum majlis itu, gendang rayah (ritual music) dilakukan. Ketua Perayaan akan melakukan upacara terima kasih kepada tuhan atas tuaian yang baik, dan meminta petunjuk, rahmat dan hidup. Beliau kemudian menyerahkan ayam bujang untuk dikorbankan dan darah yang sedikit digunakan bersama-sama dengan tawaran.
Setelah upacara persembahan selesai, makan malam disediakan di ruai. Sejurus sebelum tengah malam, satu perarakan naik dan turun ruai tujuh kali dipanggil Ngalu Petara (menyambut tuhan semangat) dilakukan. Dalam perarakan ini, ratu cantik untuk memilih ratu pesta dan raja (Kumang & Keling Gawai) kadangkala dijalankan. Sementara itu, minuman, kuih-muih tradisional dan makanan dihidangkan.
Pada tengah malam, gong akan dipukul untuk memberi perhatian kepada anakbiak rumah panjang. Ketua rumah panjang (tuai rumah) atau Ketua Festival akan membawa semua orang untuk minum Ai Pengayu (biasanya tuak untuk sepanjang hayat) dan pada masa yang sama ingin satu sama lain "gayu-guru, gerai-nyamai" (sepanjang hayat, kesihatan dan kemakmuran) . Sambutan sekarang bertukar meriah dan kurang formal. Ada yang menari dengan memainkan muzik tradisional, yang lain akan menyanyikan pantun (syair). Di kawasan bandar, Dayak akan menganjurkan perhimpunan di pusat-pusat komuniti atau restoran untuk meraikan petang.
Pada hari ini, 1 Jun, rumah orang Dayak dibuka kepada pelawat dan tetamu.
Secara tradisi, apabila tetamu tiba di rumah panjang, mereka diberi Tiki ai sebagai mengalu-alukan. Dari masa ke semasa, tetamu dihidangkan tuak. Ini akan dipanggil nyibur temuai yang bermaksud "melayan tetamu".
Dayak Kristian biasanya menghadiri gereja massa sembahyang ucapaan terima kasih kepada Tuhan atas tuaian yang baik.
Perayaan Gawai Dayak boleh diadakan selama beberapa hari. Pada masa kini ramai kaum dayak mengambil peluang melangsungkan perkahwainan mereka dalam cuti Gawai Dayak kerana ramai sanak saudara yang balik dan dapat berkumpul bersama-sama meraikan majlis tersebut.
Sehingga 1962, kerajaan kolonial British enggan mengiktiraf Hari Dayak Hari. Perayaan Gawai Dayak secara rasminya diwartakan pada 25 September tahun 1964 sebagai cuti umum untuk negeri Sarawak. Ia pertama kali disambut pada 1 Jun 1965 dan menjadi simbol perpaduan serta aspirasi, dan harapan masyarakat Dayak. Hari ini, ia merupakan sebahagian daripada kehidupan sosial Dayak. Ia merupakan hari kesyukuran menandakan hasil tuaian yang baik dan masa untuk merancang bagi musim penanaman dan bekerja lebih kuat pada tahun berikutnya.
Pada hari ini, 1 Jun, rumah orang Dayak dibuka kepada pelawat dan tetamu.
Secara tradisi, apabila tetamu tiba di rumah panjang, mereka diberi Tiki ai sebagai mengalu-alukan. Dari masa ke semasa, tetamu dihidangkan tuak. Ini akan dipanggil nyibur temuai yang bermaksud "melayan tetamu".
Dayak Kristian biasanya menghadiri gereja massa sembahyang ucapaan terima kasih kepada Tuhan atas tuaian yang baik.
Perayaan Gawai Dayak boleh diadakan selama beberapa hari. Pada masa kini ramai kaum dayak mengambil peluang melangsungkan perkahwainan mereka dalam cuti Gawai Dayak kerana ramai sanak saudara yang balik dan dapat berkumpul bersama-sama meraikan majlis tersebut.
Sehingga 1962, kerajaan kolonial British enggan mengiktiraf Hari Dayak Hari. Perayaan Gawai Dayak secara rasminya diwartakan pada 25 September tahun 1964 sebagai cuti umum untuk negeri Sarawak. Ia pertama kali disambut pada 1 Jun 1965 dan menjadi simbol perpaduan serta aspirasi, dan harapan masyarakat Dayak. Hari ini, ia merupakan sebahagian daripada kehidupan sosial Dayak. Ia merupakan hari kesyukuran menandakan hasil tuaian yang baik dan masa untuk merancang bagi musim penanaman dan bekerja lebih kuat pada tahun berikutnya.
No comments:
Post a Comment